English Magyar

<- vissza a bejegyzésekhez

Élvezd a nyarat! 1. rész: Pitta-hűsítő táplálkozási tanácsok a forró nyári hónapokra

2011.06.28 20:56 | 0


Az ájurvéda bölcsességének egyik legfontosabb alapelve, hogy az embert és a természetet ugyanazok az alapvető erők működtetik. A három dósa – a váta, a pitta és a kapha – minőségei a természetben ugyanúgy megtalálhatók, mint az emberi testben. Változásaik pedig az idő ciklusaira is hatással vannak: a napszakok és az évszakok egy-egy dósa uralma alatt állnak.
A mi mérsékelt éghajlatunkon a nyár elejétől a kora őszig tartó meleg, napsütéses időszak a pitta évszak. Ez a május végén, június elején beköszöntő melegebb idővel veszi kezdetét, a nyárközépi hőhullámokkal tetőzik, és egészen a hűvös szelekkel kísért őszi esők kezdetéig tart, melyek az aktuális időjárástól függően szeptember végén vagy október elején köszöntenek be az őszi-téli váta időszak hírnökeként.
Míg a „hideg dósás” váta és kapha típusokba tartozók közül sokan boldogan kiáltanak fel, hogy végre itt a nyár és nem kell már többé dideregni, azok, akikben hangsúlyosabban van jelen a tüzes, forró pitta (egy- és kétdósás pitták), sokszor nehezen kezelik ezt az időszakok, különösen a kánikulát. A szervezetben ilyenkor felhalmozódó pitta persze mindenkiben változásokat hoz létre, mi pedig ösztönösen vágyunk a hűsítő dolgokra, a szabad levegőre, a vízre és a zöld környezetre – mindezek a dolgok ugyanis egyensúlyba terelik a pittát.

A túlszaporodott vagy egyensúlyát vesztett pitta számos tünetet hozhat létre. Ilyenek például:
• a gyomorégés, savasodás, fekélyek
• a test felmelegedése, fokozott izzadás
• gyulladásos betegségek
• bőrkiütések, pattanások
• hasmenéses problémák
• fokozott ingerlékenység, agresszióra és dühkitörésekre való hajlam


Noha e panaszok különfélék, egyetlen okra vezethetők vissza: a pitta dósa egyensúlyvesztésére. Az ájurvéda egyik csodálatos vonása, hogy az egymással első látásra semmilyen kapcsolatot nem mutató tünetek közös okának kezelésével egyetlen csapásra képes orvosolni vagy megelőzni számos egyensúlytalanságot. A pitta dósa hűsítésével, nyugtatásával számos nyári problémát előzhetünk meg, illetve az ilyenkor fokozott erővel megjelenő, meglévő rendellenességeinket is elviselhetőbb mederbe terelhetjük. Mi több, elejét vehetjük annak is, hogy az esetleg kialakuló kisebb egyensúlytalanságok később komolyabb megbetegedésekké fejlődjenek.
A pitta harmonizálásának három alappillérét az étrend, az életmód, valamint a gyógynövényi kiegészítők képezik. Cikkünk első részében a pitta évszakra ajánlott ájurvédikus étrenddel foglalkozunk.

 

Figyeljünk a tisztaságra
A pitta az anyagcserét szabályozó dósa, így nem meglepő, ha a pitta problémákra fogékonnyá tevő nyári időszakban szaporodnak meg nagy mértékben a különböző gyomorrontásos, hasmenéses megbetegedések. A nyár folyamán ezért különösen fontos odafigyelnünk az étkezésünkre. Az ételmérgezések és fertőzések elkerülése végett csakis tiszta, friss és ellenőrzött forrásokból származó élelmiszereket fogyasszunk. Ételeink elkészítése során igyekezzünk minél frissebb alapanyagokat használni. Látogassunk ki a piacra hetente többször is, és felejtsük el a mirelitet és a konzerveket pár hónapra. Ami friss, minket is frissebbé és energikusabbá tesz, hiszen több benne az életerő, a prána. Jó döntés, ha igyekszünk minél kevesebb vegyszert magunkhoz venni. A bioélelmiszerek nem csak annyiban „tudnak többet”, hogy nincsenek bennük mérgező kemikáliák, hanem bizonyítottan több értékes vitamint, nyomelemet és tápanyagot tartalmaznak.


  Együnk kevesebbet 

A nyári melegben szervezetünk belső intelligenciája többféle módon igyekszik ellensúlyozni a környezetből származó meleget. Ezek egyike, hogy visszafogja a hőtermeléssel járó folyamatokat, elsősorban az anyagcserét. A nyári melegben ezért természetes módon gyengébb lesz az agni, a szervezet emésztő ereje, ezzel együtt étvágyunk is csökken. Nem csoda, ha úgy találjuk, hogy könnyebb ételekre vágyunk, és a kapacitásunk is kisebb. Ne erőltessük az evést, a kevesebb ilyenkor valóban elég! A túlzott evés könnyen levertséghez, nehézkességhez vagy puffadáshoz és egyéb emésztési problémákhoz vezethet.


A pitta-nyugtató étrend
Az összes testtípus számára, de különösen a pittáknak kedvező, ha a nyári hónapok során a pitta-nyugtató édes, keserű és fanyar ízeket és a hűsítő minőségeket részesítik előnyben, és kerülik a csípős, savanyú, sós és nagyon forró ételeket. Az édes íz legjobb forrásai a tej, a ghí, a gabonafélék (leginkább pitta hűsítő a rizs, a búza és az árpa), illetve a friss, lédús, szezonális gyümölcsök. Finomított fehér cukor helyett nádcukrot fogyasszunk, pitták óvatosak legyenek a hevítő hatású mézzel és melasszal! A keserű ízt a zöld leveles zöldségfélék, a fanyart pedig a hüvelyesek adják.
Étrendünk a nyáron leginkább könnyű ételekből álljon, ami főként könnyen emészthető gabonákat és sok zöldséget tartalmazó ételeket jelent, mértékletesen sózva és fűszerezve, kevés zsiradékkal elkészítve. Kitűnően hűsítenek a nagy víztartalmú tökfélék, különösen a tök, a cukkíni és az uborka, valamint az olyan zöldségek, mint a spárga, a zöldbab, az édeskömény gumó, a brokkoli és a karfiol. A hüvelyesek közül leginkább ajánlott a sárga feles mung dál, mely kiváló és könnyen emészthető fehérjeforrás.
A melegben szinte csodát tesz az aloé (elfogyasztva és a bőrön is), valamint a rózsavíz és minden rózsakészítmény. Utóbbiak érzelmi világunkban is békés boldogságot teremtenek. Hűsítő hatású a dinnye is, ezt azonban a gyümölcsökhöz hasonlóan ajánlatosabb magában fogyasztani, és nem az étkezések végén vagy más ételekkel együtt. Ha megkívánjuk a fagylaltot, hasonló módon, önmagában együk.


Amit kerülnünk kellene 
Kerüljük a nehéz, zsíros és zsírban sült, kalóriás fogásokat, a túlzottan savanyú, csípős, sós, „magyaros” ízeket, illetve a sok ecetet, sajtot vagy paradicsomot tartalmazó ételeket, továbbá mindent, ami forró vagy hevítő. Tartózkodjunk az erjesztett, konzervált ételektől, igyekezzünk minél kevesebb feldolgozott élelmiszert fogyasztani. Ezek a melegben megterhelik az emésztőrendszert és növelik a pittának a gyomorégésre, savasságra vagy akár fekélyekre való hajlamát.

Nem vegetáriánusok számára e hónapokban különösen jó hatású lehet, ha csökkentik a szervezet számra nehezen emészthető húsok, különösen a vörös húsok fogyasztását Mivel a húsok feldolgozásához testünk rengeteg energiát használ el, sokan meglepve veszik észre, hogy már attól is mennyivel több energiájuk lesz, ha húsételeket vagy húskészítményeket csak délben, a napi főétkezés idején esznek.


Együnk sok zöldséget
Fogyasszunk szezonális zöldségeket! A természet tudja, mire van szükségünk a nyáron, és ilyenkor valóban terített asztalon kínálja nekünk az egészséget. Fedezzünk fel új, korábban még nem használt zöldségeket, illetve zöldségkészítései módszereket. A főzelékek és a párolmányok mellett a színes, illatos, néhány egzotikus fűszerrel megbolondított zöldségételek remekül feldobhatják repertoárunkat. Próbáljuk ki a mediterrán, a közel-keleti és az indiai konyha zöldségekben bővelkedő fogásait!

A pitta típusba tartózók akár minden nap fogyaszthatnak nyers zöldségeket és leveles salátaféléket. Legjobb, ha délben, az ebédhez (de nem a rendes, meleg ebéd helyett!) eszik ezeket. A gyengébb emésztő erővel rendelkező váták édes, olajos, fűszeres öntetekkel, a kaphák pedig szárazabb fűszeres ízekkel tehetik jobban emészthetővé a nyers salátákat.


Gyümölcsszezon
A nyár és a kora ősz a gyümölcsök fő szezonja. Fogyasszunk minél többet az aktuálisan termő friss, lédús és édes gyümölcsökből, a hozzájuk képest szinte elhanyagolható tápértékű déligyümölcsöket pedig hagyjuk meg télire.

A friss gyümölcs az emberi szervezet legcsodálatosabb életerő forrása, melyet emésztőrendszerünk szinte minimális energia befektetéssel, azonnal képes az élet esszenciájává, ódzsasszá alakítani! A gyümölcsöt legjobb magában fogyasztani, étkezések között vagy délelőtt, uzsonnaként.


Használjunk hűsítő fűszereket

A nyári időszakban különösen a pitták vigyázzanak a nagy mennyiségű tűz elemet tartalmazó fűszerekkel és fűszeres ételekkel. Bors, pirospaprika, chili és egyéb hevítő, melegítő fűszerek helyett inkább koriander, kömény, római kömény, kurkuma, édeskömény, fűszerezze ételeiket.

Ezek különleges képessége, hogy úgy javítják az emésztést, hogy közben nem fűtik fel a szervezetet. Mérsékeltebb mennyiségben jól használható a friss és a porított gyömbér is, továbbá a kardamom, a fahéj és a sáfrány. Kitűnő választás a hűsítő ájurvédikus fűszerkeverék, a pitta csúrna.
A friss fűszernövények közül leginkább a koriander zöldje, a menta, a kapor, a friss bazsalikom és a citromfű ajánlott.

Hűsítő italok


Az ájurvéda bölcsessége szerint nyári hőérzetünket nem a jégbehűtött ételek és italok fogyasztásával tudjunk igazán hatékonyan befolyásolni, hanem az anyagcsere kiegyensúlyozott működésének megőrzésével. Belső termosztátunk legjobb szabályozója, ha rövid időközönként, körülbelül fél óránként iszunk néhány kortynyi, nem jéghideg, hanem szobahőmérsékletű vagy langyos folyadékot.
Bár a nagy melegben természetes módon vonzódunk mindenhez, ami hideg, különösen a pitták, az ájurvéda mégsem támogatja a jégbehűtött ételek és italok fogyasztását, különösképpen az étkezések során. Azok ugyanis drasztikus mértékben meggyengítik az agnit, a szervezet emésztő erejét. A jeges hideg körülbelül olyan hatással van emésztő tüzünkre, mintha egy vödör vizet locsolnánk egy lobogó máglyára: a melegtől egyébként is alacsonyabb teljesítményre kapcsolt agnink azonnal kialszik, a bekerülő tápanyagok pedig nem tudnak hatékonyan feldolgozódni, így méreganyagokká alakulnak, melyek számos problémának képezhetik alapját.
Próbáljuk ki az édes lasszit, az egy rész friss joghurtból és két-három vagy akár négy rész vízből készített ájurvédikus gyógyitalt! Ízesíthetjük egy kiskanálnyi rózsavízzel, egy csipet kardamonnal és egy kanál nádcukorral vagy friss mentával és nádcukorral. A gyógyteák közül kellemesen hűsít és nyugtat a menta, a kamilla és az édesgyökér, valamint az ájurvédikus pitta Tea.
A nyarat sokat el sem tudják képzelni sör nélkül, amely hideg és keserű minősége folytán hatékony pitta-nyugtató. Számos alkoholmentes sörből választhatunk már, a sörisszák inkább ezeket keressék. Alkoholt és koffeintartalmú italokat a nagy melegben ne fogyasszunk. Az alkohol vízhajtó és szárít, a koffein pedig a vegetatív központok ingerlése révén növeli a testhőmérsékletet.

 


Megjegyzés: Ezek az általános érvényű tippek és tanácsok nem helyettesítik az orvos vagy az életmód tanácsadó személyre szabott kezelését és életmód ajánlásait. Egyedüli céljuk, hogy irányelveket adjanak egy harmonikusabb életvitel megvalósításához. Az Ayurliget ájurvédikus életmód tanácsadója olyan egyénre szabott programokat kínál, melyeket egyéni állapotunk alapos felmérése után, testtípusunknak és aktuális állapotunknak megfelelően állít össze. Az általa kínált hét lépéses program pedig nem csupán elindít, hanem végig is kísér bennünket a testi-lelki átalakulás útján.

<- vissza a bejegyzésekhez

Kommentek: